fbpx
zo maak je facebook advertenties die resultaat opleveren

Zo maak je Facebook ads die resultaat opleveren

Zo maak je Facebook advertenties die resultaat opleveren

Adverteren op Facebook en Instagram heeft veel voordelen. Voornaamste reden is om (snel) bij je doelgroep in beeld te komen en hen kennis te laten maken met jou. Adverteren is een betaalde manier om je bereik te vergroten. Omdat je betaalt voor je bereik en leads wil je het liefst dat je advertenties zoveel mogelijk opleveren aan leads en euro’s. In deze blog deel ik tips met je die je helpen om een Facebook advertentie op te zetten die resultaat oplevert.

Voordat je begint is het goed om helder te hebben waarom je deze manier van in beeld komen inzet:

  • Wat is je doel?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je budget?

Het zijn drie vragen, maar wel essentiële vragen als je jouw Facebook of Instagram advertentie goed wilt opzetten en resultaat wilt behalen. Je gaat niet voor niets betalen om leads te generen. Je wilt dat je advertentie kwalitatieve leads oplevert en niet ‘zomaar’ leads die buiten jouw doelgroep vallen.

Ga voor jezelf na waarom je wilt adverteren op Facebook en/of Instagram: wat is je doel (welk resultaat wil je), wie is je doelgroep (wie wil je bereiken) en hoeveel ben je bereid om daaraan uit te geven.

Zo maak je een advertentie die resultaat oplevert

Je kan op die blauwe ‘promoten’ knop klikken, maar dat is dus precies waardoor advertenties geen resultaat opleveren. Het levert Facebook dan meer op dan die advertentie jou oplevert, dus blijf weg van die knop en volg de stappen hieronder. Je kan alles rondom adverteren op Facebook én Instagram instellen in de Facebook Business Manager. Deze blog gaat niet in op het instellen van je advertentie-account, maar met een rondje Google en Facebook Helpdesk heb je dat zo uitgevonden.

Stap 1) Campagne aanmaken en marketingdoelstelling instellen

Weet je je doel? Dan kan je de juiste marketingdoelstelling kiezen bij het instellen van je campagne. Alle doelstellingen worden door Facebook uitgelegd, maar ga je simpelweg voor leads voor je e-book of iets anders? Kies dan voor marketingdoelstelling ‘leadgeneratie’ of ‘conversies’. Wil je je bereik vergroten? Dan past marketingdoelstelling ‘bereik’ daar goed bij, maar ‘betrokkenheid’ zou ook kunnen. Afhankelijk van je precieze doel. Wees dus kritisch en heb helder waarom je de campagne gaat instellen. Deze keuze geeft Facebook namelijk een seintje en bepaalt dus ook hoe succesvol je campagne is en of je jouw gewenste resultaten gaat behalen.

Stap 2) Instellen van de advertentieset

Na het aanmaken van je campagne en het kiezen van je marketingdoelstelling is het tijd voor stap twee: de advertentieset instellen. Hier stel je je doelgroep in, je plaatsingen en je budget. Allen relevant en bepalend voor je resultaat.

Je doelgroep instellen

Stel je doelgroep zo in, dat je daadwerkelijk je doelgroep bereikt. Leeftijd en geslacht stel je dus ook in. Heb je al een Facebook Pixel actief op je website? Maak dan gebruik van de gegevens die je met de Facebook Pixel hebt verzameld en maak een aangepaste of vergelijkebare doelgroep aan en gebruik die als basis van de campagne. Je kunt daarnaast ook goed gebruik maken van de interesses en suggesties. Kijk wat past en welke interesses jouw doelgroep en met name je ideale klant kenmerken.

Plaatsingen van je advertentie instellen

Bij deze stap stel je in waar je wilt adverteren. Als je op Instagram en via Instagram Stories wilt adverteren, stel je dat hier in. Ook wanneer je op Facebook wilt adverteren. Mijn voorkeur gaat uit naar ‘handmatige plaatsingen’, zodat ik zelf bepaal waar mijn advertentie getoond wordt en niet Facebook kiest. Facebook optimaliseert advertenties wel enigszins, maar door voor handmatige plaatsingen te kiezen bepaal jij zelf waar je advertentie wel/niet te zien is en kun je al een optimaliserings- en verbeterslag maken als het om resultaten van je advertentie gaat. Dat zit ‘m namelijk in het volgende.

Extra tip! Maak voor elk ‘kanaal’ (Instagram, Stories, Facebook) een andere advertentieset, zodat je afbeeldingen goed passend zijn voor elk kanaal én je boodschap passend is. Zo kun je in een advertenties in stories de ‘Swipe up’ gebruiken, wat niet mogelijk is bij een advertentie op Facebook of in de Instagram Feed. Je call-to-action (= Meld je nu aan voor… klik op de link…) past dan niet en sla je eigenlijk de plank mis. Je haalt dus meer resultaat uit je functies, call-to-actions en afbeeldingen van advertenties passend maakt per kanaal.

Je kunt advertentiesets kopiëren, waardoor ze onder dezelfde campagne vallen. Let wel op, je stelt het budget per advertentieset in. Dus als je meerdere set hebt, dan heb je dus ook in totaal een hoger budget ingezet. Hou daar rekening mee in je begroting en planning.

Je advertentiebudget bepalen

Je advertentiebudget bepalen kan op twee manieren: per dag en per looptijd. Kies je voor ‘per dag’  dan word het bedrag dat je invult per dag maximaal aan je advertentie besteedt. Ga je voor ‘per looptijd’ dan verdeelt Facebook het looptijdbudget over de aangegeven periode en geef je maximaal het ingevulde bedrag uit.

Je kunt de budgetten altijd aanpassen of advertenties stop zetten/pauzeren wanneer je dat wilt (ook wanneer de looptijd nog niet voorbij is). Daarnaast kun je dus al beginnen met adverteren vanaf 1 euro per dag.

Stap 3) Je advertentie aanmaken

De laatste stap voordat je advertentie ter controle wordt aangeboden en bij goedkeuring door Facebook geactiveerd wordt. Gelijk ook een belangrijke stap als je wilt knallen met je advertentie: het is de plek waar je jouw afbeelding/video en tekst toevoegt aan je advertentie.

Zoals gezegd: zorg voor een passend foto/video formaat. Stories, Instagram post en Facebook: het zijn allemaal andere formaten die goed werken. In stories deel je ‘langwerpige’ afbeeldingen of video’s, een Instagram post een vierkante afbeelding en op Facebook gebruik je een vierkant of een landscape afbeelding. Meer info over de technische instellingen van afbeeldingen vind je via deze link.

Wat betreft de tekst heb je verschillende plekken waar je tekst ‘moet’ zetten. Met name als je voor een marketingdoelstelling als ‘conversie’ hebt gekozen:

  • Primaire tekst: Dit is de tekst van je advertentie. De plek waar je een korte of lange tekst kan plaatsen en waarin jij je doelgroep prikkelt en aanzet tot actie. Tip! Deel ook hier in de tekst de link van de pagina waarnaar je wilt dat wordt doorgeklikt.
  • Kop: Dit is de tekst onder de afbeelding/video en één van de teksten die als eerst opvalt. Zorg dat deze prikkelend en omschrijvend is. Wat bied je aan? Omschrijf dat hier.
  • Beschrijving: Dit is de tekst die onder de kop komt te staat. Je zou deze kunnen vullen of leeg laten, afhankelijk van de toegevoegde waarde en relevantie.
  • Knop (aanzet tot actie): welke knop is relevant? Downloaden, Meer informatie enz. Kijk welke passend is bij je doel van de advertentie.

De kop (headline) is een van de eerste dingen die gelezen wordt wanneer iemand een advertentie voor zijn/haar neus krijgt. Zorg dat de headline, net als de eerste zin van de advertentietekst prikkelend is. Je wilt dat deze prikkelend zijn, omdat je daarmee de kans op lezen en doorklikken vergroot en dat is wat je wilt. Dat je advertentie het opstapje is naar de actie die je graag ziet: aanmelden voor je gratis weggever, betrokkenheid en doorklikken naar je website om een paar voorbeelden te noemen. De call-to-action (aanzet tot actie) van je advertentie dus zeker niet vergeten of te makkelijk over denken, dit is namelijk een van de factoren die bepaald of je advertentie, inclusief goed ingestelde marketingdoelstelling, doelgroep en plaatsingen voor een goed en winstgevend resultaat zorgt.

Test en optimaliseer je advertenties

Voor nu zijn dit de stappen die je het eerste resultaat gaan opleveren, maar is meer. Er is altijd meer in marketing he 😉 Wat betreft advertenties is het raadzaam om te testen. Bijvoorbeeld: werkt Instagram of Facebook beter? Werkt foto 1 of foto 2 beter? Etc. etc. Je kan eindeloos testen van de afbeeldingen/video’s tot aan de teksten en de knoppen. Laat je niet gek maken, want je moet ergens beginnen en vanaf daar heb je een goed vertrekpunt om je advertenties te optimaliseren, zodat je daadwerkelijk meer geld kan stoppen in die advertenties die hun waarde bewijzen. Zonde als je een bak met geld uitgeeft en je dit niet (in)direct terugverdiend. 

Ga je aan de slag met advertenties, zorg dan ook dat het gedeelte ná de advertentie klopt: je (sales)funnel. Daar gaat veel verloren, want je kan aan de voorkant wel bij meer potentiële klanten in beeld komen, maar als de opvolging er niet is…

Hulp nodig met een marketingstrategie en je advertenties? Mail naar danielle@onlinemarketingmetimpact.nl en ik bespreek graag met je hoe ik je kan helpen.

Succes!

Scroll naar boven