fbpx
klanten aantrekken met klantbeoordelingen

Zo krijg jij nieuwe klanten met behulp van reviews

Je klant om een review vragen. Het is ‘een norm’ geworden, maar waarom is het slim om je klanten om reviews te vragen? En waar deel je die reviews dan? Dat is waar deze blog over gaat, zodat jij met je reviews nieuwe klanten gaat aantrekken.

Want je hebt je klanten niet voor niets om reviews gevraagd toch? Omdat je niets beters te doen had? Of omdat je jezelf een extra schouderklopje wilde geven of om een paar veren in je kont te steken toch? 😉

Natuurlijk, wees trots als een pauw op de mooie en positieve reviews! Ook op de negatieve en ‘niet-vijf-sterren’ reviews, want die reviews geven je input om te verbeteren. Wat te doen met negatieve reviews beantwoord ik graag in een andere blog, want nu gaan we verder met hoe juist met je (positieve) reviews nieuwe klanten aantrekt.

Reviews halen nieuwe klanten over de streep

Klantbeoordelingen, reviews, testimonials. Het komt allemaal op hetzelfde neer: een reactie op de door jou geleverde product/dienst. Zo’n klantbeoordeling kan je spontaan krijgen of nadat je erom hebt gevraagd. Het maakt niet uit hoe je de review krijgt, als het maar op een ethische manier gaat. Je kunt ook mensen omkopen voor een positieve review, maar vroeg of laat gaat dat tegen je werken. Maar je leest deze blog vast niet als je daarvoor gaat, dus laten we er vanuit gaan dat je échte klantbeoordelingen krijgt. Yeah! Maar behalve dat jij een energiekick krijgt van zo’n beoordeling, wat kan je ermee? Nieuwe klanten aantrekken.

Klantbeoordelingen dragen bij in het koopproces van nieuwe klanten. Jij kan over je eigen producten en diensten zeggen dat ze geweldig zijn en dé oplossing voor jouw klant, maar het komt betrouwbaarder over als iemand anders dat zegt. Zoals bijvoorbeeld jouw oud klanten.

Potentiële, nieuwe klanten hechten waarde aan reviews van jouw oude of bestaande klanten.

sociale bewijskracht als middel om nieuwe klanten aan te trekken

Met sociale bewijskracht trek jij nieuwe klanten over de streep

Uit wetenschappelijk onderzoek van beïnvloedingsexpert Robert Cialdini is gebleken dat social proof van positieve invloed is op het koopproces en dus de beslissing of iemand klant wordt bij jou of niet.

In een andere blog zal ik uitgebreider vertellen wat Cialdini heeft ontdekt en hoe jij dat kan toepassen in je marketing.
Nu heeft Cialdini dit effect uitgebreid aangetoond, maar als je een beetje logisch nadenkt en naar jezelf kijkt: wat speelt voor jou mee in het koopproces?

Waarschijnlijk zijn dat één of meer van de volgende dingen:

  • Je kreeg een aanbeveling via-via (over bijvoorbeeld een goede kapper in je nieuwe woonplaats)
  • Je las duidelijke en positieve productreviews op de webshoppagina toen je op zoek was naar een nieuwe laptop of ander apparaat.
  • In de boekwinkel zag je geschreven aanbevelingen bij de boeken staan en op bordjes naast de producten stonden uitgeprinte beoordelingen van andere klanten.
  • Je zag dat de webshop/hotel/vakantieverblijf/cursus een dikke 9+ scoort.

Als reviews en ander soort klantbeoordelingen jou helpen bij het doen van een aankoop of een reservering in het geval van vakantie/hotel, dan geldt dat ook voor jouw klanten.

Alvast een tipje van de sluier als het om Cialdini’s onderzoek gaat: het spreekwoord ‘als een schaap over de dam is, dan volgen er meer’ legt het effect van sociale bewijskracht precies uit. Want reviews tonen aan dat anderen jou/je klant al voor zijn geweest (het eerste schaap dat over de dam is). Voor komende klanten is dat een stukje zekerheid – of minder onzekerheid, of jouw product/dienst wel geschikt is voor hen. Hoe meer bewijs (en dus reviews) hoe meer de klant gesteund wordt en overtuigd wordt dat jouw product/dienst óók voor hem/haar goed zal werken. En als je dit effect kan creëren, dan volgen alle andere schapen als vanzelf.

Zet jouw klantbeoordelingen in de spotlights

Verzamel niet alleen reviews, maar maak je reviews openbaar en deel ze waar je doelgroep en potentiële klanten ze kunnen zien.
De belangrijkste plek om klantbeoordelingen te delen is op je website en met name je salespagina. Dat is dé plek waar jij geïnteresseerden naartoe stuurt om een product/dienst van jou te kopen, dus dat is ook dé plek waar jij hen met behulp van reviews van eerdere klanten net dat laatste zetje wilt geven om JA tegen jouw aanbod te zeggen.
Waar deel je nog meer je reviews: overal waar jouw doelgroep kijkt. Google, website, salespagina, Instagram posts, Instagram stories en sla deze stories op als hoogtepunt in je profiel, zodat nieuwe volgers ze ook gelijk kunnen zien als ze jouw account ontdekken, LinkedIn etc.

review van marieke abbink op linkedin

Zo maak je reviews nóg betrouwbaarder en overtuigender voor nieuwe klanten

Een extra tip: heb je een mooie review ontvangen? Vraag of je klant ‘m ook op LinkedIn als aanbeveling wil plaatsen of als Google review of op je Facebook pagina. Zo komt de naam erbij te staan incl. foto en komt de review nóg betrouwbaarder over, omdat het door een eigen account is geplaatst inclusief een foto.

Voor dit effect wil je gaan, niet het ‘wij van WC-eend raden WC-eend aan’. Je wilt dat jouw klanten jou/je product/je dienst aanbevelen aan anderen. Geef ze die mogelijkheid en maak het zo makkelijk mogelijk om een review te delen door bijvoorbeeld het directe linkje te sturen voor een Google review/Facebook beoordeling/beoordeling in een externe app als Kiyoh enz.

En nu jij!

In deze blog las je verschillende tips over waar je jouw reviews kan (moet) delen, om nieuwe klanten te helpen de knoop door te hakken en voor jouw product/dienst te kiezen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de reviews die je al hebt en de reviews die je nóg niet hebt.

Wie ga jij vandaag nog op een review vragen en waar ga jij de reviews die je al hebt delen? Succes!

Scroll naar top