Zo haal je meer uit je Instagram account
Instagram is een van de sociale kanalen die nog elk jaar groeit in het aantal gebruikers. Wereldwijd, maar ook zeker in Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 5,6 miljoen Nederlanders die van Instagram gebruik maken (bron: Marketingfacts). Tussen die 5,6 miljoen Nederlanders zit ook jouw doelgroep. Instagram is daarom een kanaal dat je niet over het hoofd moet zien en ook zakelijk kunt inzetten.
In deze blog deel ik 5 tips met je over hoe je meer uit je Instagram bedrijfsaccount haalt, zodat Instagram je zichtbaarheid, bereik en klanten oplevert.
1. Wees duidelijk in je profiel
Je profiel kun je net als op je privé account goed gebruiken om te vertellen wie je bent en wat je doet. Wat is het dat Instagrammers van jou kunnen verwachten? Wees daar duidelijk over in je profiel. Zie het als een eerste indruk en kennismaking. Naast je foto’s zijn de captions (de teksten onder je foto’s) minstens zo belangrijk. Zeker als je waarde met jouw volgers wilt delen. Wees duidelijk in je profiel, zodat men gelijk weet of jij interessant bent om te volgen of niet.
Extra tips:
- Zorg voor een duidelijke profielfoto. Dus geen vage foto, geen zonnebril op (we zien graag je ogen :)): een duidelijke foto, zodat we zien wie er achter het profiel zit.
- Zet je functie of dat waarop je gevonden wilt worden (denk aan: opruim coach, online marketeer, business coach, technisch VA) in je naam. De woorden in je naam worden namelijk getoond in de zoekresultaten van Instagram. Dus wanneer iemand zoekt op opruim coach, dan kom je naar voren. Zo val je eerder op bij nog onbekenden. En wanneer je profiel aanspreekt heb je er waarschijnlijk een geïnteresseerde volger bij!
2. Deel relevante content
Leuke plaatsjes delen is één ding, interessante content delen is een tweede. Een goede tweede als je het mij vraagt. Met name als je Instagram gebruikt om je doelgroep kennis met je te maken en volgers warm wilt maken voor een eventueel aanbod. Want ja, op en via Instagram kan je ook je producten/diensten delen en verkopen.
Voordat iemand bij je koopt is het belangrijk dat de persoon jou kent én vertrouwen in jou heeft. Ga voor jezelf maar na wanneer je iets wel of niet koopt. Vaak heeft dat er mee te maken of je vertrouwen hebt dat de dienst/het product dé oplossing is die je zoekt of doordat iemand anders het product/de dienst heeft gebruikt en tevreden is.
Waarde delen is een van de factoren die je helpt om vertrouwen te creëren bij je volgers. Nog belangrijker is dat dit relevante content is. Ga na wie jij graag als volger hebt en wie baat heeft bij jouw producten/diensten. Deel content die daarop aansluit en dus de volger aantrekt die zich aangesproken en geholpen voelt door de content die jij deelt. Vervolgstap: hoe meer jij waardevolle en relevante content deelt, hoe groter de kans dat jij van jouw volgers klanten kunt maken.
3. Zet stories in
Naast waarde delen via je feed zijn stories veel belangrijker geworden. Het algoritme van Instagram bepaalt wie welke berichten op zijn/haar scherm te zien krijgt. Hoe meer jouw volger betrokken is bij jouw berichten, hoe groter de kans dat jouw berichten bovenaan verschijnen. Maar dat is niet alles, want in de hoeveelheid berichten is de kans dat je bericht zichtbaar is kleiner. Een vuistregel: met je berichten trek je nieuwe volgers aan, met je stories hou je contact met je huidige volgers.
De inzet van stories is heel relevant en de impact is veel groter dan met je berichten. Daarnaast, door video (bewegend beeld) in te zetten leren jouw volgers jou nog beter kennen dan dat mogelijk is via ‘plat beeld’ (denk aan de foto’s in je feed bij je berichten). Hoe meer jouw volger jou denkt te kennen, hoe meer interactie er tussen jullie zal ontstaan en hoe lager de drempel om jouw hulp in te schakelen. Stories zijn een onwijs goede manier om meer uit je Instagram account te halen en van je volgers klanten te maken.
Extra tip: maak gebruik van hashtags in je stories. Op deze manier worden ook je stories gevonden en niet alleen je berichten.
4. Gebruik relevante hashtags
Bij de vorige tip zei ik het al, je berichten zijn belangrijk met name in het aantrekken van nieuwe volgers. Hoe doe je dat dan? Door relevante hashtags te gebruiken. Hashtags als #marketing, #nederland #beauty #klanten en #werk zijn algemeen en er zullen relatief weinig mensen op deze hashtags zoeken. Wees dus specifieker. Daarnaast is het slim om vooral kwalitatieve volgers aan te trekken, mensen die binnen jouw doelgroep passen en het liefst in het profiel van jouw ideale klant. Je content is tenslotte vooral voor hen interessant. Het draait allang niet meer om de aantallen en dus de hoeveelheid volgers (wel als je de swipe up-functie wilt, die bij 10.000 volgers vrij komt), maar om kwaliteit. Doe daarom een goed hashtag onderzoek en wissel je hashtags af, dit vindt het algoritme fijn. Pas de juiste en relevante hashtags toe en je zult zien dat je account meer betrokken volgers en potentiële klanten aantrekt.
Hoe je hashtag onderzoek doet naar relevante hashtags zal ik in een andere blog over schrijven.
5. Plaats meerdere linkjes in je profiel
Last but not least, als je meer uit je zakelijk Instagram profiel wilt halen: voeg dan meerdere linkjes toe aan je profiel. Standaard kan je maar één url delen, maar met verschillende tools kun je daar meer linkjes delen. Twee bekende en goede voorbeelden daarvan zijn Linktr.ee en het maken van een pagina op je website, met daarop meerdere linkjes. Voordeel van dit op je eigen website te doen is dat je dan via Google Analytics het gedrag van je websitebezoekers kunt monitoren. Dit kan niet via Linktr.ee. Maar beide dienen hun doel.
Het is slim om meerdere linkjes in je profiel te delen, want zo hoef je niet elke keer dat je naar een nieuwe blog, video of ander product/dienst verwijst de link aan te passen. Daarnaast zijn nieuwe volgers geneigd om naar je profiel te kijken én door te klikken. Als zij zo gelijk een betere indruk van je krijgen en geholpen worden met een directe link naar je webinar, je website, je aanbod en je nieuwsbrief – om maar wat voorbeelden te noemen, dan vergroot je de kans op een nieuw contactmoment met deze volger. Handig, want zo kan je via Instagram je e-maillijst vergroten én van volgers klanten maken. Win-win. Daarnaast is het voor jezelf dus een stuk rustiger en minder tijdrovend, omdat je niet steeds linkjes hoeft te wisselen.
Extra tip: kan je geen link in je profiel delen? Dan komt dat doordat je een privé-account hebt. Wanneer jij Instagram zakelijk wilt inzetten, dan is het aan te raden om het privé account om te zetten naar een zakelijk account. Dit kan gemakkelijk via de instellingen. Bijkomend voordeel is dat je statistieken verzamelt, waardoor je nog meer uit je Instagram profiel kunt halen. Je kan tenslotte monitoren wat goed/minder goed gaat, wie je volgers zijn en meer.
Dit waren 5 tips om meer uit je zakelijk Instagram-profiel te halen. Er zijn meer tips om meer uit je Instagram profiel te halen en met name hoe jij je bereik kunt vergroten. Daarover lees je binnenkort in andere blogs.