fbpx
reclame in de londense metro

Wat je kunt leren van drie Londense metro-reclames

Het is maandagmiddag en ik zit in een lege metro. Een lege metro in Londen. Op dit tijdstip van de dag, wie had dat ooit gedacht…

Ik ben onderweg naar de reumatoloog en het voelt gek om in de lege metro te zitten. Ik weet heel goed waarom de metro zo leeg is en ik zit hier vanwege ‘medische redenen’. Maar toch. Het is gek.

Ik vind het heerlijk om, net als op het terras, in de metro mensen te kijken.

Maar dat gaat een beetje lastig vandaag.

Ik heb geen bereik dus scrollen op Instagram of Facebook gaat niet.

Ik heb geen zin in m’n luisterboek, dus die laat ik voor wat het is en staar voor me uit.

En dan vallen de reclames op. Tegenover me zijn drie reclames te zien.

Ik kan ze niet allemaal goed lezen, want – ik voel me nu echt oud als ik dit zo zeg… – ik heb m’n bril niet op. M’n ogen zijn niet zó slecht, maar de kleine lettertjes zijn echt te klein (en ik ben te lui om op te staan en ze van dichterbij te bekijken).

Mijn aandacht blijft getrokken worden naar reclame 1. Waarom toch?

Het gaat over vitamines en dat is niet echt iets wat in mijn straatje ligt. Maar de reclame is wel interessant.

Ik zet m’n marketing-pet op en besef het me gelijk: autoriteit.

Dat mist in reclame 2 en 3.

Hoewel reclame 2 weer op een eigen manier opvalt. En dat geldt ook voor reclame 3.

Er zijn ook overeenkomsten tussen de reclames: het logo. Of beter gezegd, het logo van het bedrijf dat achter de reclame zit.

Hoe langer ik naar de reclames kijk (ik had tenslotte even in die lege metro!) hoe meer inzichten en lessen ik eruit haal die ik met je wil delen én die jij ook direct in jouw marketing en met name jouw gratis weggever, ‘socials’ en website kunt inzetten.

In deze blog deel ik waarom je autoriteit wilt uitstralen naar je doelgroep en waarom autoriteit er o.a. voor zorgt dat je klanten aantrekt.

Ik ben benieuwd wat jij gaat toepassen en wat je van deze blog vindt. Laat het me weten.

Maar laten we beginnen bij het begin: want wat zijn de drie reclames die ik in de Londense metro zag:

reclame in de londense metro
reclame in de londense metro
reclame in de londense metro

Je ziet het: drie totaal verschillende advertenties.

Wat valt mij op aan de advertenties?

Aan advertentie 1 valt mij het volgende op:

  • Grote, leesbare letters
  • Het onderwerp is duidelijk (in beeld en tekst): vitamine D
  • Sprekende en opvallende, aandachtrekkende kleuren
  • Ze zijn blijkbaar de nummer 1 in de UK
  • Ik weet gelijk waar het goed voor is: mijn immuunsysteem

In advertentie 2 zien we een paar punten die opvallen bij advertentie 1 terugkomen, maar ook andere dingen:

  • Het is een reclame van IKEA, het logo is duidelijk te zien.
  • De kop is goed leesbaar en triggert om verder te lezen (wat is het ‘F word’?).
  • Kleine letters. Ik kan die letters niet lezen en vraag me af of dat wel kan als ik er met m’n neus bovenop zit.
  • Mooie afbeelding waarbij de natuur in huis gehaald wordt met de planten, groene vogels en de kas.

En wat betreft advertentie 3 vallen de volgende dingen op:

  • Zet aan tot actie: was altijd je handen vóór en ná het reizen.
  • Logo van Transport for London is duidelijk te zien. Het rondje met de streep er doorheen zie je ook op elk metrostation etc. en zorgt voor herkenning.
  • Naast de uitleg in tekst, wordt het ook visueel gemaakt met de handen.
  • Er wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om je handen te wassen: voor de veiligheid van iedereen, inclusief het personeel.

Maar hoe zit het met die autoriteit en hoe trek je daar klanten mee aan?

Autoriteit is duidelijk in de eerste advertentie te zien: DE NUMMER 1 VAN DE UK! En het keurmerk/logo dat rechts onderin op de advertentie staat, maar die staat niet zo scherp op de foto.

Autoriteit is één van de beïnvloedingsprincipes die uit onderzoek van Cialdini naar voren zijn gekomen. Principes die invloed hebben op onder andere het beslissingsproces en aankoopproces van diensten/producten. Principes die je in je voordeel kan laten werken en dus in je marketing kan meenemen.

In deze blog leg ik niet de link met alle principes van Cialdini en hoe je ze toepast op je social media marketing, website, salesgesprekken of e-mailmarketing, maar autoriteit wil ik wel uitlichten. Juist omdat daardoor advertentie nummer 1 uit de Londense metro zo opviel.

Het autoriteitsprincipe van Cialdini

Kort samengevat is het autoriteitsprincipe van Cialdini het principe dat we graag kopen bij iemand die weet waar hij/zij verstand van heeft. Denk aan de dokter die met de witte jas en stethoscoop om de nek ‘autoriteit’ uitstraalt en uitstraal dat de dokter weet waar hij/zij het over heeft.

Of denk aan de lokale drogisterij waarvan de eigenaar al 25+ jaar in de winkel staat en als je vragen hebt over welk homeopathisch middeltje werkt bij bepaalde vage klachten, je deze persoon geloofd. Deze verkoop is namelijk bij je geïntroduceerd door een van de collega’s als “Oh, je moet Piet even vragen, die is de eigenaar, werkt hier al 25 jaar en kan je het beste adviseren. Wacht maar even, ik roep hem voor je.”

Je geloof het gelijk en als je de beste man ziet aankomen lopen weet je het zeker: hij gaat jou hét middel adviseren, want je geloof gelijk dat hij dit al 25 jaar doet en het beste voorheeft met zijn klanten en wat hij ze adviseert.

Heb je het beeld te pakken?

Je laat autoriteit zien door het tonen van certificaten, keurmerken, witte jassen (bij bijvoorbeeld artsen – want dat wordt met elkaar geassocieerd), titels als drs. of MSc, of zoals mijn reumatoloog een reeks aan titels heeft staan op zijn visitekaartje: MBBS BSc DipSEM DipMSKUS MRCP FFSEM. Op BSc (Bachelor of Science) na heb ik werkelijk geen idee waar al die afkortingen en titels voor staan. Maar ik geloof gelijk dat hij kundig is en verstand van zaken heeft en mij kan helpen met mijn reumaproblemen. Dat heeft hij inmiddels ook bewezen, maar dat wist ik niet toen ik hem nog niet kende.

En let maar eens op als het tv-reclameblok voorbij komt: in welke reclames wordt een product aan geprijsd door een wetenschapper, een arts of een ander persoon die autoriteit moet uitstralen?

En zo zie je dus ook in de metro autoriteit terugkomen in advertenties.

Je kunt het principe dus overal toepassen: op gedrukte reclame, maar ook in reclamespotjes op tv.

Even terug naar de reclames in de metro: hoe zit het daar met het autoriteitsprincipe?

Onder andere in advertentie 1 en 3 zie je dat het autoriteitsprincipe is toegepast. Super sterk dus, want als je deze bedrijven en/of producten niet kent (al is advertentie 3 natuurlijk niet een product, maar een concrete oproep tot actie), dan wordt je beeld van deze bedrijven/producten wel beïnvloed op een positieve manier. Laat die extra klanten maar komen 😉

En dat is dus het autoriteitsprincipe beknopt uitgelegd, maar wat kan jij ermee? Hoe pas jij toe wat uit de advertenties uit de metro naar voren kwam en vooral: hoe werk jij aan je autoriteitspositie (dit is een goed galgje-woord…)?

  1. Zorg dat alles wat je doet, zoals bijvoorbeeld de teksten in je e-book, leesbaar is. Lijkt een inkoppertje, maar het is wel goed om te noemen met het oog op reclame 2 van IKEA.
  2. Laat de titel van je advertentie opvallen en triggeren, zodat er verder wordt gelezen. Zo triggert de reclame van Ikea (nummer 2) wél, maar ik kan de rest niet lezen. Ik vraag me nu nog steeds af hoe het met dat F word zit…
  3. Pas het autoriteitsprincipe toe waar dat kan (en zonder het te overdrijven)! Deel je keurmerken, certificaten of titels waar relevant. Of deel bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening als je in een bekend tijdschrift een artikel hebt, of wanneer je een gave gastblog hebt mogen publiceren op een bekende website. Je publicaties kan je natuurlijk ook delen op je website ‘Bekend van …’ of in je Instagram bio.
  4. Maak je advertentie, blog, sociale media etc. extra interessant en aantrekkelijk met een visuele aanvulling. Alleen tekst is saai en trekt niet de aandacht. Daarnaast maakt een visualisatie, een icoon, een foto of ander soort beeld je boodschap meer aansprekend en versterkt het elkaar zelfs. Kijk maar naar reclame 3 waarbij de tekst letterlijk wordt uitgebeeld en in reclame 1 waar het product wat wordt aangeprezen afgebeeld is.
  5. Het kleurgebruik: blauw oogt professioneel en veilig of vertrouwt. Ideaal dus in combi met een boodschap die gaat over veiligheid en daartoe ook oproept. Reclame 1 roept op tot actie (koop mij en werk aan je immuunsysteem!) en waarbij groen en oranje (zet meer aan tot actie) wordt gebruikt. Daarnaast wordt groen ook geassocieerd met natuur en laten er ‘toevallig’ natuurlijke ingrediënten in deze vitamines zitten. Interessant dus om naar kleurgebruik te kijken en dit bewust in te zetten. Ook in je eigen marketing/branding.
  6. Zorg voor herkenning. In deze drie reclames komt duidelijk het logo naar voren. Zeker als dit vaak genoeg gebeurd (en zeker als je ‘bekend’ bent), dan zorgt dit voor extra herkenning. Het kan zelfs zo zijn dat je door je (visuele) uitingen zo herkenbaar bent, dat je niet eens meer letterlijk je logo hoeft te laten zien. Maar laten we beginnen bij meer herkenning creëren en dus consistent je huisstijlkleuren, branding en logo toepassen zodat jouw doelgroep jouw posts en dergelijke gaat herkennen. En dus ook dat wanneer zij van je socials doorklikken naar je website, dat daar dezelfde stijl te zien is en je voor herkenning en daarmee indirect ook vertrouwen zorgt.
  7. Laatste inzicht en tip aan de hand van deze reclames die ik je mee wil geven in deze blog: wees duidelijk in welke actie je van de lezer verwacht. Wil je dat hij/zij handen wast? Wees concreet. Wil je dat hij/zij je vitamines koopt? Wees concreet. Wil je dat de lezer van jouw Facebook-post naar je website gaat? Deel je website-link. Wees duidelijk in de volgende actie én maak het makkelijk om deze actie te voltooien. Zo help je iemand een stapje dichterbij naar contact met jou, meer veiligheid voor je personeel, klant worden enz. Het is maar net wat je doel is.

En dat is nog een laatste tip: wees met al je uitingen (lees: advertentie, website pagina, sociale media post) duidelijk in je doel. Wat wil jij bereiken en hoe zet je de lezer ‘aan’? Deel het resultaat of waarom je wilt dat de actie wordt gedaan (het is veiliger voor ons allemaal in reclame 3, het is goed voor je immuunsysteem in reclame 1). Spoor aan tot actie en wees dus concreet.

Kan jij de inzichten uit de metro-reclames en het autoriteitsprincipe van Cialdini toepassen in je marketing, zoals op sociale media, je website en je e-mails? Hoe ga je dat doen?

Ik ben benieuwd welke van de acties jij als eerste gaat uitvoeren. Succes en fijne dag!

Met ondernemende groet,
Daniëlle de Jong MSc

(see what I did there? 😉)

Scroll naar boven