fbpx
e mails in een salesfunnel

Hoe jij erachter komt wat je in je salesfunnel moet delen

Je kent het wel. Dat ene punt op je to-do lijst dat blijft staan en elke keer weer een hoop gedoe en denkwerk oplevert. Je e-mailmarketing. Of anders gezegd: de e-mails die je wilt sturen als nieuwsbrief of in je salesfunnel.

Je hebt een nieuwsbrief, maar wat stuur je elke maand/week naar je e-mailcontacten?

Je hebt een e-book, maar wat stuur je nadat je e-book is gedownload? Hoe breng je jouw online cursus onder de aandacht. Bovendien, hoe krijg je het voor elkaar om je online cursus via e-mail te verkopen?

Zomaar twee situaties en voorbeelden waarbij e-mailmarketing een rol speelt. Een essentiële als je het hebt over je salesproces. Je wilt tenslotte top of mind zijn en blijven bij je leads. In dit geval je e-mailcontacten.
Wat stuur je wanneer naar je e-mailcontacten? En waar dien je rekening mee te houden als je via e-mail wilt verkopen?

Het korte antwoord: houd rekening met de reis die je klant doormaakt en haak daarop in met je e-mails.

kickstart je emailmarketing en salesfunnels

Nieuwsgierig naar het lange antwoord en meer? Lees dan verder én meld je aan voor de online cursus over e-mailmarketing die binnenkort beschikbaar wordt. Meld je nu aan en in ruil voor een review mag je GRATIS de cursus doen. Sta jij op het punt om je salesfunnel te maken en de e-mails te schrijven om vervolgens je eigen online cursus te verkopen en blijf je hangen op het hoe en wat van de funnel? Dan is deze cursus voor jou. Stuur me een mailtje (danielle@onlinemarketingmetimpact.nl) als jij als eerste toegang tot de cursus wilt.

Dan nu naar het lange antwoord 😉

Know-like-trust fases

Voor elke stap in de klantreis geldt dat je wilt dat iemand steeds weer een fase verder gaat. Dus van onbekende van je, naar bekend. Dit wordt ook wel de know-fase genoemd. Vervolgens neem je door middel van je marketing deze persoon mee naar de like-fase en daarna naar de trust-fase. Die laatste fase is met name de fase waarin e-mails een grote rol spelen om van je lead en potentiële klant een klant te maken.

Naast de know-like-trust fases is er nog een marketing-model dat relevant is om in je achterhoofd te hebben op het moment dat jij jouw e-mailmarketing vóór je wilt laten werken in het contact met je (potentiële) klanten. De klantreis.

klantreis in emailmarketing 

Wat is een klantreis?

Een klantreis is de reis die een onbekende aflegt totdat hij/zij klant wordt en zelfs daarna loopt de klantreis door. De klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Voor nu kijken we vooral naar het stukje van de klantreis waar nieuwsbrieven en mails uit de salesfunnel een rol spelen.

Maar even terug naar de basis: uit welke fases bestaat de customer journey?

Fase 1: Awareness. In deze fase draait het om aandacht trekken. Op een positieve manier 😉 Je wilt in beeld komen bij je klant. De klant is in deze fase nog passief, aan jou dus de nobele taak om op het netvlies van je toekomstige klant te komen.

Fase 2: Interest. In deze fase is de klant al actiever. Er is meer interactie en er wordt doorgeklikt naar je website of je weggever.

Fase 3: Purchase. In deze fase draait het om de aankoop. Op voorgaande fases kan je invloed uitoefenen. In deze fase ook. Zo wil je vooral de aankoop zo snel en gemakkelijk mogelijk maken voor je klant, zodat je lead daadwerkelijk klant wordt. In deze fase speelt je website en een klantvriendelijke houding een grote rol.

Fase 4: Retention/Service. De aankoop is gedaan en het geld is binnen. ‘Klaar is Kees’ zou je misschien denken, maar niets is minder waar. Het is namelijk de hoogste tijd om nét even een stapje extra te zetten. Je doet wat je hebt beloofd. Je levert het product/dienst en service. Juist met je service en doen wat je hebt beloofd (tip: ga voor nét een beetje meer!) maak je van een klant een tevreden klant.

Fase 5: Loyalty. In deze laatste fase blijkt of je klant een loyale klant wordt of anders gezegd, of je klant een ambassadeur wordt en je bij nieuwe klant aanraadt en/of een terugkerende klant wordt. In deze fase speelt sociale media een rol om in contact te blijven. Net als e-mail zoals een nieuwsbrief.

Daarnaast kan je ook aan het Buyer Decision Proces van Kotler denken. Dit proces, waarbij het maken van een aankoopbeslissing in kaart is gebracht, bestaat uit vijf stappen.

buyer decision process kotler

Problem recognition (probleem erkenning): In deze fase komen de pijnen en verlangens naar voren. In je blogs, advertenties, social media posts is het relevant om op pijnen en verlangens in te haken. Zorg voor herkenning.

Information search (informatie inwinnen): Wanneer de behoefte erkend is, wordt er informatie ingewonnen. Er zijn meerdere stofzuigerleveranciers/eventplanners/emailsystemen/coaches. Een website is hier cruciaal. Daarnaast is een laagdrempelige kennismakingsmogelijkheid relevant in deze fase. Dit kan in de vorm van een gratis weggever. Zo kan je potentiële klant (voor slechts een e-mailadres) jou leren kennen en ontdekken welke waarde jij biedt en of jij hem/haar kunt helpen.

Evaluation of Alternatives (alternatieven vergelijken): In deze fase vergelijkt de potentiële klant de verschillende aanbieders. De waarde die jij kan leveren (en al doet via gratis manieren als sociale media, weggevers en blogs), reviews van andere klanten en in welke mate de potentiële klant jou heeft leren kennen spelen in deze fase een rol.

Purchase decision (aankoopbeslissing): Op deze fase kan je weinig invloed uitoefenen. Het zit meer in de fases hiervoor waarvoor je ervoor zorgt dat de potentiële klant de aankoopbeslissing kan maken. Wat in deze fase wel van belang is en waar je wél controle op kunt uitoefenen is dat het aankopen van je product/dienst snel en gemakkelijk gaat. Je website en het betaalproces zijn belangrijke aspecten hierin. Heb je Nederlandse klanten? Dan is een iDeal betaalmogelijkheid slim om te activeren. Klanten uit België? Zij maken graag gebruik van Bancontact.

Post purchase behavior (tevredenheid na aankoop): Op deze fase kan je wel invloed uitoefenen en dat is ook aan te raden. Een tevreden klant vertelt namelijk graag aan anderen wat jij voor hem/haar hebt betekent. Aanbevelingen via vrienden/kennissen/experts wegen zwaar mee in een aankoopproces bij ‘evaluatie alternatieven’. Ken je de kreet ‘underpromise and overdeliver’, of te wel lever meer dan je beloofd hebt: dat gaat hier op!

under promiss and over deliver

Wanneer we naar deze modellen kijken en hoe we deze kunnen toepassen op onze eigen marketing staat voorop dat:

  • Je zichtbaar en vindbaar moet zijn daar waar jouw doelgroep zich bevindt, zodat jouw toekomstige klant je ziet en beseft dat jij een oplossing hebt voor zijn/haar probleem. Dit betekent voor jou dat je de aandacht naar je toe MOET trekken op sociale media en/of via je website wil je in beeld komen bij je toekomstige klanten.
  • Consistent en consequent zichtbaar zijn, zodat je in beeld blijft bij jouw toekomstige klant. Dit betekent dat je vaker per week op hét sociale media kanaal bent die jouw toekomstige klant het meest gebruikt.
  • Een wekelijkse nieuwsbrief of andere vorm van e-mailmarketing is ideaal om top-of-mind te blijven van leads. Je lead kiest in tegenstelling tot sociale media zelf het moment uit wanneer hij/zij jouw mail leest en kiest hier bewust voor. Dit betekent voor jou dat jouw e-mailmarketing waarschijnlijk het best converterende middel is voor jouw producten/diensten en daarnaast hét kanaal is waar je zelf de meeste controle over hebt.
  • Een gratis weggever zoals een e-book, white paper, instructievideo of checklist is een ideale manier om toekomstige klanten in de fase voorafgaand aan de aankoop te overtuigen en tegelijkertijd vertrouwen te creëren, zodat de lead met vertrouwen aankoopt. Dit betekent voor jou dat je bewust in je e-mails hierop dient in te haken wil je jouw e-mails voor je laten werken.
  • Zodra een aankoop is gedaan, wat dus heel goed kan zonder dat je face-to-face met je klant spreekt is dé stap naar de volgende fase. Van een onbekende een klant maken is één ding, van je klant een tevreden klant maken of zelfs een terugkerende klant is een tweede. Dit betekent voor jou dat je qua marketing ook met deze fases rekening dient te houden. E-mailmarketing is hier een geschikte manier voor.

Maar wat schrijf je nu in de e-mails in je salesfunnel?

Je hebt een funnel vóórdat iemand lead wordt en je gratis weggever download en een funnel erna. Vaak zien we het niet zo, maar besef je dat wat jij aan marketingacties en zichtbaarheid doet om jouw gratis weggever onder de aandacht te brengen en leads te verzamelen dat dit ook een funnel is.

E-mailmarketing kan een rol spelen in deze eerste funnel, maar zal met name een rol spelen in het deel ná de download of aanvraag van je weggever. Een van de redenen en voordelen: e-mail is niet zo vluchtig als sociale media waar je binnen één uur alweer uit beeld kan zijn. E-mail is een kanaal waarbij jij als de verzender, maar ook zeker de ontvanger bewust aandacht aan besteed. E-mail geeft je ontvanger de mogelijkheid om in alle rust, op het moment wanneer het wél uitkomt en met aandacht de e-mail te lezen. Even geen tijd om in actie te komen of door te klikken op een link? Geen probleem, want de e-mail verdwijnt pas uit de inbox als deze (wederom bewust!) wordt verwijderd.
Heb je nog geen nieuwsbrief die je met regelmaat naar je e-mailcontacten stuurt? Ik raad het je aan om ermee te beginnen, ongeacht hoeveel contacten er op je lijst staan!

In de online cursus over e-mailmarketing en hoe je e-mails vóór je laat werken ontdek je hoe jij het versturen van e-mails leuk maakt, je weinig tijd kost én je een constante omzet laat opleveren. Benieuwd naar de cursus? Stuur een mailtje naar danielle@onlinemarketingmetimpact.nl en je hoort als eerste wanneer deze beschikbaar is.

Je salesfunnel is het deel van de funnel en de klantreis die komt nadat iemand je gratis weggever heeft gedownload. Goed om te weten, je hoeft natuurlijk niet perse een betaald aanbod doen aan iemand die je gratis weggever heeft gedownload.

Elke persoon die jouw weggever heeft aangevraagd wordt een lead. Een potentiële klant. Er is immers interesse getoond in de informatie en tips die je deelt. Dit wil niet zeggen dat elke lead klant wordt, maar het betekent wel dat deze persoon een stap verder gaat in de verschillende fases die we hiervoor besproken hebben. Het is nu zaak, zeker als je een betaald aanbod wilt doen voor bijvoorbeeld je online cursus, dat je het vertrouwen tussen de lead en jou verder vergroot.

Tips voor je e-mails in de salesfunnel:

  • Deel waarde in je e-mails. Dit kan ook een waardevolle blog zijn die een goede aanvulling is op de weggever en je leads verder helpt.
  • Haak in op de pijnen en verlangens van je lead. Je lead heeft een reden gehad om jouw weggever te downloaden. Als je naar de modellen kijkt dan betekent dit dat jouw lead zich bewust is van het probleem (de pijn) en op zoek is naar een oplossing (het verlangen) en de mogelijke oplossingen aan het vergelijken is alvorens tot aankoop over te gaan. Dit is hét moment en je vervolg-e-mails zijn dé plek om te laten zien dat jij jouw lead begrijpt en dat jij dé persoon bent die de oplossing voor het probleem biedt.
  • Wees niet bang om teveel waarde te delen, om teveel in te haken op pijnen en verlangens, om teveel te mailen. Jij hebt een oplossing voor het probleem dat jouw lead ervaart en jouw lead is actief op zoek naar een oplossing. Jij kan jouw lead juist helpen met een oplossing (=jouw aanbod). Ga ervoor en durf je aanbod in de e-mail te doen.
  • Herhaal je aanbod. Punt. Dit doe je niet alleen om je eigen bankrekening te spekken, maar dit doe je om jouw lead te helpen de stap te zetten naar klant worden. Je zit in de salesfase van de funnel, schroom dus niet om je aanbod te delen.

Hoe weet je wat je in de e-mails in je salesfase kan delen?

Alles kan. Laten we dat voorop stellen en vanuit gaan. Het is de vraag wat helpt jouw lead om klant te worden. Als je het antwoord op die vraag hebt, dan weet je waar jouw e-mails in de salesfunnel over gaan.

Er is geen standaard template. Er is geen maximaal aantal e-mails waaruit de funnel moet bestaan. Dit hangt allemaal van de klantreis, je lead en je aanbod af. Zorg dus dat je in deze aspecten inzicht hebt en tot in detail weet waar jouw klanten tegenaan lopen. Of beter gezegd, welke gedachten ze hebben in elke fase van het aankoopproces en welke acties ze uitvoeren. Hoe meer inzicht en informatie jij hebt, hoe beter jij jouw salesfunnel kunt inrichten en e-mails kunt schrijven met omzet en tevreden klanten als resultaat.

Wil je hulp hierbij of eens sparren over jouw funnels en e-mailmarketing, zodat jij een constante omzet per maand kunt creëren? Er zijn vier manieren waarop ik je kan helpen:

  1. Meld je aan voor de online cursus over e-mailmarketing die binnenkort online komt. Meld je nu aan via danielle@onlinemarketingmetimpact.nl en je mag gratis aan de cursus deelnemen in ruil voor een review.
  2. Boek een strategiecall van één uur om even te sparren en feedback op je funnel te ontvangen: >> Klik hier <<
  3. Is een uur te kort en werk je liever face-to-face samen? Dan is een strategiemiddag voor jou. Interesse? >> Klik hier <<
  4. Ben je klaar met aanrommelen en is het tijd voor actie zonder extra tijd te verspillen, zodat jij klanten krijgt voor jouw online cursus? Dan is het 1-op-1 traject van drie maanden voor jou: >> Klik hier << 

Heb je vragen over deze blog? Stel je vragen gerust hier onder de blog!
Heb je wat gehad aan deze blog? Leuk als je het me hieronder laat weten 🙂

Scroll naar top