Je hebt het vast wel eens gehoord, de know-like-trust fases waar je rekening mee ‘moet’ houden in je marketing. Moeten vind ik een groot woord, maar ik zal je kort meenemen in wat deze fases zijn en hoe je daar in je e-mailmarketing, zoals je nieuwsbrieven en salesfunnel, rekening mee kan houden.
Wat is de know-like-trust factor?
De know, like en trust factor van je bedrijf (van jou) zijn factoren waar je in zekere mate invloed op hebt en die je potentiële klant doorloopt nog voordat hij/zij klant bij je wordt.
Heel kort door de bocht: als iemand je kent (know), je leukt vindt (like) én je vertrouwt (trust) dan is het aannemelijk dat hij/zij van je koopt.
Zonder vertrouwen wordt je klant geen klant bij je.
Zonder je ‘leuk’ te vinden blijft je klant niet in je geïnteresseerd, je volgen en aan je denken.
Zonder je te kennen, tja.. hoe weet je klant dan wie je bent en hoe jij hem/haar kunt helpen.
Hoe ga je om met de know-like-trust factor in je (e-mail)marketing?
Voor elke factor is het belangrijk om hier rekening mee te houden in je marketing. Dus zowel op Instagram, LinkedIn, Facebook en ook zeker in je e-mailmarketing.
Een voorbeeld en een beetje ongenuanceerd, want uiteraard zijn er uitzonderingen. Maar als iemand al zover is dat hij/zij je gratis weggever download dan betekent dit al dat hij/zij jou kent. Je wilt dan vooral doorpakken op ‘de klik’ en het vertrouwen in jou/je product. Dit contact is namelijk de know-fase al door.
Doordat iemand zijn/haar e-mailadres bij je achterlaat wordt de deur op een kier gezet richting vertrouwen. Aan jou de schone taak om via (o.a.) e-mail dit vertrouwen te vergroten. Dit doe je onder andere door waardevolle content te delen (denk aan waardevolle tips en blogs) die bij voorkeur aansluit bij je aanbod en testimonials.
Er zijn veel manieren om iemand door de know-like-trust fases heen te helpen met je content. Een paar ideeën en voorbeelden:
Know:
- gebruik relevante hashtags, zo leert iemand je letterlijk kennen
- deel persoonlijke info en achtergrond informatie
- laat jezelf zien. Dus geen stockfoto’s, maar foto’s van jou
Like:
- deel over wie je bent en waar je voor staat. Ook over wat je naast je werk doet bijvoorbeeld. Vaak vinden we daar herkenning.
- zorg voor een connectie. Ga de interactie aan met je volgers/contacten
- deel waardevolle content
Trust:
- geef garantie
- deel testimonials van andere klanten
- deel contactdetails. Hierdoor lijk & ben je meer toegankelijk voor eventuele vragen en een volgende stap.
Know-like-trust in je salesfunnel
Om nog een concreet een tip te geven voor de trust-fase in je salesfunnel, dus nadat je gratis weggever is gedownload en je een aanbod doet: haak met name in op dat wat in de trust-fase belangrijk is. Wat heeft deze persoon nodig om JA te zeggen tegen jouw aanbod?
Met je gratis weggever heb je al waardevolle informatie weggegeven, doe daar nog een schepje bovenop. Deel nóg meer waardevolle content in je mails en vergeet je aanbod niet.
Voor de e-mailontvanger kan alleen het aanbod misschien niet genoeg zijn. Extra reviews of een niet-goed-geld-terug-garantie kan deze persoon nét het vertrouwen geven om JA te zeggen tegen je aanbod. Vergeet dit dus niet om mee te nemen in je salesfunnel.
Hou daarnaast rekening met timing. Hoe vaak komt het voor dat iemand direct JA zegt tegen je aanbod? Precies. Er is tijd nodig om door de know-like-trust fases heen te gaan en überhaupt te ontdekken of jullie een match zijn. Voor het zelfde geldt heb je wel dé oplossing, maar is er geen klik of zijn er andere redenen om niet tot een aankoop en samenwerking over te gaan. Stelregel hiervoor is dat hoe goedkoper: hoe sneller overgegaan kan worden tot aankoop en vica versa. Zorg dus dat je salesfunnel lang genoeg is en je nieuwe klanten de tijd geeft om jouw aanbod te overwegen.
Ga voor jezelf na wat je kan doen in je marketing om je nieuwe klant beter te bedienen en de know-like-trust fases beter toe te passen. Succes!