Hoe kan je marketing inzetten voor je positionering?
Positionering is een marketingterm, maar wat betekent het en hoe zet je het in? In deze blog uitleg en praktische voorbeelden over positionering en hoe jij dat voor jouw bedrijf kunt inzetten.
Laten we beginnen bij het begin: wat betekent de marketingterm positionering?
Positionering is “het proactief sturen van het beeld van het aanbod van het bedrijf om een onderscheidende plaats in te nemen in de beeldvorming van de doelgroep”, aldus internationaal marketing professor Philip Kotler.
Maar wat betekent dit dan in de praktijk? Door de inzet van marketing, waar positionering onder valt, werk je aan het beeld dat anderen van jou hebben. Je werkt aan je merk, je reputatie/imago en je design. Je branding is dus onderdeel van je marketing en helpt je om je positionering te versterken. Met name bij je doelgroep. Uiteraard kunnen mensen buiten jouw doelgroep óók wat van je vinden, maar weet naar wie je luistert en niets want uiteindelijk draait het om je doelgroep en hoe zij (jouw ideale klant) jou zien en waarderen.
Werken aan je merk, je reputatie, imago en je design. Waar hebben we het dan eigenlijk over? We hebben het dan over de beeldvorming van onder andere je prijs (duur, goedkoop) en je service (veel en goed, weinig en slecht).
Werken aan je positionering kan je doen om je zichtbaarheid te vergroten, maar ook om je onderscheidend vermogen te benadrukken. Laten we voorop stellen dat je op de een of andere manier door middel van je marketing aan je positionering wilt werken, simpelweg omdat je wilt opvallen tussen je concurrenten. Daarvoor hoef je niet wekelijks ludieke acties uit te halen (tenzij dat onwijs goed bij je merk en jou past natuurlijk 😉 ).
Er zijn verschillende manieren waarop je jouw marketing kunt inzetten voor je positionering. Maar eerst een paar voorbeelden van bekende bedrijven die een duidelijke positie in de markt hebben ingenomen.
De positionering van Apple
Wat is het eerste waar je aan denkt bij Apple?
Apple heeft een duidelijke positie ingenomen in de markt en een helder merk. Zij staan (onder andere) voor innovatie, hip en design. Dat is ook hoe de Apple-doelgroep over het merk denkt. Komt het overeen met jouw beeldvorming van Apple?
IKEA – de beeldvorming
Waar denk je aan bij Ikea? Blauw, geel, zelf bouwpakketten in elkaar zetten, altijd schroefjes over, zelf ijsje tappen bij de uitgang.
IKEA gaat voor een totaal beleving. Van ‘Maud wilt opgehaald worden uit Smaland’, zodat je even rustig zonder jengelende kinderen kunt shoppen, tot leedvermaak op de parkeerplaats van mensen die hun spullen maar nét in hun auto gepropt krijgen, tot de klantenservice met te huren aanhangwagens en de thuis bezorgservice.
IKEA staat voor betaalbare producten en dat stralen ze in alles uit. Zelfs in hun kleuren. Blauw en geel associëren we voornamelijk met ‘goedkoop’. Je ziet deze kleuren bij IKEA terug, maar ook bij Zeeman en Neckermann.
Het merk Rabobank
Waar denk je aan bij Rabobank? De bank voor ons allemaal, boerenbank, lokaal, je kent iemand die bij Rabobank werkt(e). Kom ik in de buurt?
De coöperatieve missie van Rabobank is: Samen met klanten, leden en partners zetten we ons in voor een sterkere leefomgeving en voor de grote maatschappelijke uitdagingen van nu. Met als uitgangspunt dat we samen meer bereiken dan alleen. (Bron: rabobank.nl)
Rabobank is gericht op betrouwbaarheid (zie het blauw in hun logo en beeldmerk!), samen sterker, persoonlijk, actieve deelname (denk aan alle lokale sponsoracties) en gericht op nu en morgen.
Komt dit overeen met jouw beeldvorming van deze bank?
De positionering van discounter Aldi
Waar denk je aan bij Aldi? Goedkoop, simpele winkelinrichting, producten in dozen, aanbiedingen die de deur uitvliegen.
Omdat je bij Aldi de associatie ‘goedkoop’ hebt, vind je het prima dat de producten in dozen zijn opgesteld in plaats van netjes naast elkaar uitgestald zoals je bij andere (duurdere) supermarkten gewend bent. Daarnaast weet je dat de Aldi huismerken een stuk goedkoper zijn dan de A-merken, maar dat Aldi óók A-merken verkoopt.
Er zijn nog heel veel voorbeelden te geven en een veel uitgebreidere analyse van de positionering van de genoemde bedrijven en merken, maar voor nu hoop ik dat deze voorbeelden je bewust maken van de invloed van je merk, je reputatie/imago en design op de beeldvorming en dat dit voor jouw bedrijf ook van toepassing is.
Want zie je in de voorbeelden wat reputatie/imago, design en merk doen? En hoe dit zorgt voor een bepaalde beeldvorming in je hoofd?
Zie je hoe deze bedrijven hun marketing inzetten voor hun positionering, welke rol hun merk, reputatie en design een rol spelen?
Dit kan jij ook.
Zo verbeter je de positionering van je bedrijf
Drie tips om marketing in te zetten voor verbetering van jouw positionering, de beeldvorming van jouw bedrijf bij jouw doelgroep.
Tip 1 – Zie jezelf als een merk
Tip 2 – Leef je kernwaarden
Tip 3 – Zorg voor een sprekende branding
Wat doen kleuren voor jouw positionering?
Kleuren spreken. Kleuren spreken namelijk onbewust een emotie aan. Zo straalt blauw professionaliteit, vertrouwen en kracht uit. Oranje actie, warmte, optimisme. Groen staat voor groei, gezondheid, duurzaam.
Zie voor een uitgebreider overzicht deze afbeelding (bron: Mark Tech) met logo’s van merken die deze kleur bewust inzetten en daarmee (on)bewust emoties oproepen ten aanzien van hun merk, en dus de beeldvorming over hun merk bij hun doelgroep.
Door voor bepaalde kleuren in jouw branding (waar je logo onderdeel van is) te verwerken straal je bewust en onbewust bepaalde waarden uit en zet je kleuren in ter ondersteuning van jouw positionering en hoe jij wilt dat de beeldvorming over jouw merk is.
Wat kan jij concreet aan marketing doen ter ondersteuning van je positionering?
Marketing is (heel kort door de bocht!) alle acties die jij doet om de verkoop van je aanbod te bevorderen. Dat betekent dus ook werken aan je positionering, zodat jouw merk en producten positiever worden ontvangen. Althans: dat de beeldvorming beter past bij de werkelijkheid en jouw doelgroep overtuigt van de waarde én het kopen van jouw producten/diensten.
Wat je concreet kan doen om de beeldvorming van jouw producten/diensten te beïnvloeden:
Aan de slag met de tips van hierboven. Hoe?
Zie jij jezelf als merk? Ben jij je merk en jouw bedrijf? Is jouw bedrijfsnaam hetzelfde als jouw naam of niet? Het maakt in feite niet uit, want jij bent de drijvende kracht achter jouw bedrijf. Wees je hiervan bewust en straal dit ook uit. Laat jezelf zien (letterlijk!) als jij jouw bedrijf ‘bent’. Op je website. Op je sociale media kanalen. Laat jezelf zien! Zo krijgt jouw doelgroep veel meer gevoel bij het gezicht achter het account en het bedrijf. Zo krijgt jouw doelgroep veel beter idee met wie hij/zij mogelijk gaat samenwerken of werk aan gaat uitbesteden. Wees niet bang om jezelf te laten zien, je toekomstige klanten waarderen dit en jij bent juist de reden dat ze met je willen samenwerken. Je creëert op deze manier vertrouwen en dat is nodig voor een samenwerking.
‘Ben’ jij jouw bedrijf en dus jouw eigen merk, net als vele zzp’ers en zelfstandig ondernemers? Ga voor jezelf na welke kernwaarden voor jou belangrijk zijn, maar ook voor je bedrijf. Als jij jouw bedrijf ‘bent’, dan hoop ik niet dat hier een te groot verschil in zit. Want hoe dichter de kernwaarden bij elkaar liggen, hoe ‘logischer’ het is om hiernaar te handelen en dan doe je dit (on)bewust al. Zo niet, dan is het zaak om hier bewust van te zijn en bewust naar de kernwaarden te handelen. Is een van jouw kernwaarden toegankelijkheid? Ga eens na hoe jij nog toegankelijker kan zijn voor jouw doelgroep. Is het bijvoorbeeld makkelijk om contact met je op te nemen? Kan dit nog makkelijker en toegankelijker? Ga daarmee aan de slag!
Zoals gezegd: kleuren zeggen meer dan 1000 woorden. Past de stijl van jouw website, inclusief het taalgebruik, bij jou, jouw merk, jouw reputatie en imago? Nee? Kan het beter? Ga daarmee aan de slag!
Hoe wil jij jouw doelgroep aanspreken (denk aan je kernwaarden!), zorg dat je dat doet in je teksten op je website, je sociale media en eventuele andere kanalen.
De kleuren: wat zeggen die en passen die bij jou en jouw merk? Wat wil je overbrengen? Kijk wat past en wat niet meer past. Heb je nog een huisstijl van toen je begon en ben je inmiddels alweer zoveel stappen verder dat deze eigenlijk niet meer past bij wat je nu doet? Wees je bewust dat branding, je uitstraling ook bepaalde klanten aantrekt. Denk aan het Ikea en Aldi voorbeeld met ‘goedkoop’. Misschien is het wel tijd voor een nieuwe branding, zodat jij jouw beter positioneert zoals je wilt en zoals je wilt dat jouw doelgroep jou ziet. Mijn grote advies hierin: ga niet zelf knutselen, maar schakel iemand in die veel van branding, kleuren en complete uitstraling weet. Zo weet je zeker dat je het maximale uit je branding haalt om je doelgroep aan te spreken én je branding van positieve invloed laat zijn op je positionering. Ook kan je als eerste check (voordat je alles overhoop gooit) je doelgroep en volgers vragen wat het is waar zij aan denken bij jou. Hier kan je ongetwijfeld mee aan de slag.
Er zijn een flink aantal boeken over enkel positionering geschreven, dus deze blog is een beknopte, willekeurige samenvatting en dat eigenlijk nog niet eens. In deze blog heb ik wél de punten aangestipt die van belang zijn voor je positionering en om je van bewust te zijn dat jij zelf invloed uitoefent op hoe je doelgroep tegen je aan kijkt. Bewust en onbewust.
Ik kan me voorstellen dat marketing in het algemeen, maar positionering zeker overweldigend is. Wil je sparren over hoe jij jouw positionering aanpakken, hoe je meer klanten kan aantrekken met behulp van marketing of welke marketingacties voor jou van belang zijn om in beeld te komen bij je doelgroep en ideale klant en hoe dat beter kan? Ik help je graag.
Mail me (danielle@onlinemarketingmetimpact.nl) en ik hoor graag je verhaal, zodat we kunnen bespreken hoe ik je kan helpen.