E-mail is niet saai of dood
E-mailmarketing, het is een van de manieren om de relatie met leads te verbeteren, je leads jou beter te laten leren kennen en om je leads de stap naar klant te laten zetten.
Dat klinkt heel leuk en aantrekkelijk natuurlijk, want laten we wel wezen: je bent niet voor niets gaan ondernemen. Daar hoort omzet bij en dus betalende klanten.
E-mail is niet saai of ‘dood’. Sterker nog, het is één van de best converterende manieren. Of te wel, het percentage leads dat klanten wordt via e-mail is groter dan via sociale media. Uit verschillende onderzoeken is dit gebleken en uiteraard spelen er allerlei factoren mee, maar over het algemeen tonen onderzoeken aan dat e-mail voor meer dan 6% converteert en sociale media zo’n 1-2%.
Ook is uit onderzoek gebleken dat e-mail steeds meer oplevert. Er wordt zelfs gezegd dat elk e-mailcontact nu gemiddeld $42 waard is aan omzet. Dit was voorgaande jaren lager, dus je e-mailcontacten worden steeds meer waard. Interessant toch?
Dit hoeven uiteraard niet jouw cijfers te zijn. Zeker niet als jij inzet op een goede e-mailstrategie, dan zou je zelfs nog betere resultaten kunnen behalen. Andersom geldt uiteraard ook wanneer je vol inzet op Instagram bijvoorbeeld.
Wat betekenen deze cijfers concreet?
Stel, je hebt 100 e-mailcontacten en 6% koopt via jouw e-mail(funnel) jouw cursus van €99,-. Dan heb je 100 x 6% x €99 = € 594,- omzet. Bij 1% zou dat ‘slechts’ 99 euro zijn (100 x 0,01 x 99). Ook fijn natuurlijk, want elke nieuwe klant is er eentje. Maar je wilt meer mensen helpen, zeker met je online cursus die goed schaalbaar is. Wat mij betreft des te meer reden om meer uit e-mailmarketing en dus je nieuwsbrief en funnels te halen.
De grote reden dat e-mail beter converteert is dat iedereen een e-mailadres heeft en niet perse een Instagram-account, Facebook-account etc. Daarnaast hebben veel mensen de voorkeur voor promoties via e-mail in plaats van sociale media, want wanneer zij op sociale media zitten zijn zij daar vooral om ‘sociaal te doen’ en niet perse in een koopmodus.
Dit betekent niet dat je niet via sociale media kunt verkopen, maar juist hierom wil je een goede marketing- en salesstrategie die inclusief e-mail is.
Maar vanaf hoeveel contacten kan je verkopen via e-mail?
Het korte antwoord: 1. Het lange antwoord: ga voor een goede marketingstrategie en ontdek je eigen conversie percentages (en dus benchmark). Je kunt dan precies uitrekenen hoeveel e-mailcontacten je nodig hebt voor een X omzet.
Leuk en aardig zul je denken, maar hoe laat jij je e-maillijst groeien, zodat jij die leads nog warmer kunt maken voor je aanbod en via e-mail kunt verkopen?
10 manieren om je e-maillijst te laten groeien:
- De beste tip om je e-maillijst te laten groeien met warme leads en oprecht geïnteresseerde mensen: het aanbieden van een gratis weggever in ruil voor een e-mailadres. Je kunt deze gratis weggever op je homepage delen en op die manier je contacten laten groeien.
- Naast een weggever prominent op je homepage zetten, werkt een pop-up inschrijfmogelijkheid voor je gratis weggever of nieuwsbrief ook goed. Veel mensen zijn pop-ups zat en vinden ze irritant, dus denk goed na over hoe je deze inzet. Laat je ‘m direct in beeld komen of bijvoorbeeld pas na een aantal seconden?
- Deel in je e-mailhandtekening een link naar een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief of link naar de landingspage van je gratis weggever.
- Plaats een link naar je freebie of nieuwsbrief in je persoonlijke Facebook profiel. Door het beperkte aantal tekens dat je kwijt kan moet je kort en krachtig zijn, maar het is een effectieve manier om je e-maillijst te laten groeien. Zeker in combi met de volgende tip.
- Deel je weggever in een relevante Facebook groep. Je krijgt hierdoor bereik voor je weggever en daarnaast wordt er vaak doorgeklikt naar het profiel van de ‘bericht-plaatser’. Top, want daar komen ze nog een keer de uitnodiging tegen om zich aan te melden. Zo vergroot je jouw bereik, zichtbaarheid en laat je jouw e-maillijst groeien.
- Deel de link naar de e-maillijst(en) die je wilt laten groeien in je Instagram profiel. Met behulp van bijvoorbeeld Linktr.ee of een aparte ‘linkjes pagina’ op je website kun je meerdere URL’s delen via je profiel.
- Actief of niet echt actief op LinkedIn? Plaats sowieso je website of directe link naar je landingspagina van je weggever of aanmeldformulier voor je nieuwsbrief in je profiel. Je weet maar nooit wie op jouw profiel terecht komt en zo maak je het hen makkelijker om jou en jouw diensten beter te leren kennen.
- Pinterest is niet zoals Instagram en Facebook een sociale media, het is een zoekmachine. Vergelijkbaar met Google, maar dan vooral visueel. Maar vergis je niet, want ook al wordt er eerst naar het plaatje gekeken er wordt flink doorgeklikt naar de ‘bron’. Of te wel, ook een goede plek om jouw gratis weggever onder de aandacht te brengen als jouw doelgroep actief is op Pinterest. Ga lekker pinnen en stuur de mensen door naar je website!
- Een beetje ‘old-fashioned’ maar niet minder effectief om je e-maillijst te laten groeien: laat op het netwerkevent waar je bent (wat echt niet saai en strak in pak hoeft te zijn!) de mensen die je spreekt weten wat je te bieden hebt en dat ze via je website kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief of weggever als ze meer willen weten of ‘in contact willen blijven’. Zo weet jij zeker dat je regelmatig bij hen in de inbox verschijnt en top of mind blijft. Tip hiervoor: zet je website op je visitekaartje of iets anders dat je makkelijk kunt uitdelen of wijs hen nog tijdens het gesprek op je website en laat ze aanmelden waar je bij staat als ze op zoek zijn naar je hulp. Dan krijgen ze alvast een voorproefje en tips in de vorm van je weggever, nog voordat je op een later moment verder praat over de mogelijkheden!
- Heb je geen geduld of je heb je na een korte berekening ontdekt dat je toch wel een flink aantal e-mailcontacten nodig hebt om aan je omzetdoel te komen? Ga dan adverteren op Facebook en/of Instagram om je e-maillijst te laten groeien. Dit gaat een stuk sneller dan organisch (onbetaald) groeien via je sociale media kanalen. Waarbij ik je wel wil aanraden om zowel organisch als betaald je e-maillijst te laten groeien.
Er zijn nog meer manieren om je e-maillijst te laten groeien, maar met deze selectie van tips kan je aan de slag om je e-maillijst te laten groeien en via e-mail te verkopen. Vergeet niet dat je al vanaf 1 contact kunt verkopen. Laat je niet tegenhouden door grote aantallen, want dan blijf je uitstellen met de start van verkopen via e-mail en dat zou zonde zijn. Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag en laat het me weten als je vragen hebt en wat je aan deze tips hebt!